Alleen maar genieten! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maaike Bergen - WaarBenJij.nu Alleen maar genieten! - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Maaike Bergen - WaarBenJij.nu

Alleen maar genieten!

Blijf op de hoogte en volg Maaike

07 September 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Hallo lieve lezers,

Ik kwam erachter dat het alweer een tijdje geleden is dat ik iets van me heb laten horen. Dit geeft wel een beetje aan hoe snel de tijd hier gaat. We zitten hier namelijk al meer als een maand. Ik zal verder gaan waar ik vorige keer gebleven ben. Jolijn en ik zijn nu al een aantal weken actief bezig op onze stage. We zien steeds meer de verschillen tussen hier en Nederland. De kinderen zijn allemaal super blij met ons en we krijgen iedere dag een knuffel of 20. We zijn hard bezig met de beginsituatie van de leerlingen te bepalen en de dossiers op orde te maken. Met de leerlingen doen we allerlei oefeningen rondom de taal. Woorden flitsen, kwartet, werkbladen, boekjes lezen, oefenen met schrijven en ga zo maar door. Erg leuk om leerlingen zo individueel te begeleiden.
Het slaan van de leerlingen door de leerkrachten is nog steeds een probleem hier, al schijnt het de laatste jaren wel mega verminderd te zijn. Helaas is dit niet genoeg, want dit is iets wat echt moet stoppen! Het doet mij gewoon echt pijn om te zien hoe die kleine kinders een mep krijgen. Jolijn, Tessy en ik gaan na de vakantie (oktober) een workshop geven over hoe dit in Nederland gaat. We gaan het hebben over hoe het zit met discipline, respect en straffen en belonen in Nederland. We hopen dat de leerkrachten hier iets van kunnen leren en kleine dingen kunnen gebruiken in de manier van orde houden in de klassen. Dat gaat hier namelijk op een hele andere manier als in Nederland.... Dit wordt erg spannend, maar zeker een uitdaging.

Nou goed stage is een ding, maar natuurlijk doen we hier nog heel veel meer (veel leuker om te vertellen). Het eerste weekend na het kamp zijn naar Stellenbosch geweest. Hier hebben we heerlijke wijnproeverijen gedaan (zelfs een met chocolade en wijn, wat wil je nog meer?), wezen eten en stappen. We hebben hier ook onze eerste trein ervaring gehad. Ik kan jullie gerust stellen, ook hier zijn er spoorwerkzaamheden met daardoor vertraging en bussen!

Het weekend daarna zijn we naar Kaapstad geweest. Dit weekend was echt geweldig. We wilde wat meer doen als het weekend ervoor, nou dat is gelukt. Vrijdag hebben pinguins opgezocht in simons town, het strand bezocht en 's avonds lekker wezen stappen in Long street. We zijn ook nog naar Kaap de Goede Hoop gereden, helaas waren we hier 2 minuten te laat om naar binnen te mogen.. Een goede reden om nog een keer terug te gaan. Zaterdag zijn we de hele dag op pad geweest met een hop on hop off bus. Met deze bus zijn we langs alle toeristische plekken in Kaapstad gereden. Rond 16.00 zijn we richting Lionshead gegaan. Deze berg zijn we opgeklommen, werkelijk een hele klim, maar echt geweldig. Boven hadden we een mega mooi uitzicht over de hele stad en de zee. Hier zijn we gebleven tot de zon onderging. Daarna zijn we met zaklampen terug de berg af gegaan, een hele ervaring maar zo gaaf! Eenmaal beneden waren we helemaal kapot en zijn we lekker ons bedje in gedoken. De volgende dag zijn we via een mooie route langs de zee naar Hermanus vertrokken. Hier hebben we een boottocht gemaakt om walvissen te spotten. We hadden geluk want we hebben er een hele boel gezien. Wat een grote beesten....! Daarna hebben we lekker sushi gegeten en zijn we terug gereden naar ons kleine durpje.
Afgelopen weekend zijn we in Genadendal gebleven. Donderdag zijn we het weekend begonnen met een mannenavond. Mathijs, de enige man in ons gezelschap, voelde zich een beetje alleen tussen al die vrouwen. Dus wat bedachten wij? Dan gaan we toch een avond als man de deur uit. Zo gezegd, zo gedaan. Na een mooie verkleedparty gingen we de deur uit als echte mannen.

Vrijdag was er een braai (dachten we) op onze basisschool. We hadden verwacht dat dit een gezellige braai was met leerlingen en leerlingen. Eenmaal op school bleek dat het een afhaal braai was. 'S avonds hebben we gegeten bij 'de ontmoeting' een klein restaurantje van Nederlandse mensen hier in Genadendal. Gisterochtend zijn we naar de markt geweest in Greyton. Een klein, knus marktje met vooral veel blanke (Engelse). Daarna hebben we een kijkje genomen op de sportdag in een dorpje hier in de buurt. We hebben onze school aangemoedigd tijdens een rugby wedstrijd. Helaas was ik een beetje ziekjes dus de rest van de dag heb ik in bed doorgebracht. Vandaag zijn we lekker wezen mountenbiken in Greyton en Genadendal. Een pittige tocht, maar wel leuk om te doen! :)

Zo dat was het wel weer!
Ohja, en voor wie het leuk vindt om te weten. Mijn adres hier is:
Maaike van Bergen
Bergstraat 1
Genadendal
Western Cape
7234

Heel veel liefs!

• 08 September 2014 - 09:13

Ans Bouten:

Maaike wij zijn trots op je